سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اشعار جشنواره پسند زیبنده سال پیامبر اعظم (ص) نیست

عبدالرحیم سعیدی راد - شاعر گفت : حضرت رسول اکرم ( ص) شخصیت بسیار بزرگی است و نباید به راحتی از کنار نامش گذشت،لذا تبیین هر گونه اثری در خصوص ایشان باید فکورانه، عمیق و معرف همه ابعاد وجودی آن حضرت باشد .

این شاعرمعاصر در گفتگو با خبرنگار فرهنگ و ادب مهر ، با بیان این مطلب افزود : رسالت اهل قلم و ذوق درسالی که به نام حضرت رسول اکرم (ص) نامگذاری شده بسیار به جا و طبیعی است و باید به طور ویژه به این موضوع پرداخته شود .

عبدالرحیم سعیدی راد ادامه داد : آنچه مسلم است توجه ویژه به این مقوله به معنی ارائه آثارازنظرکمی است ، اما توجه اصلی باید مربوط به مطالعه ژرف و تفکر پیرامون آن باشد و اگر قرارباشد به برگزاری شتابزده چند همایش و جشنواره و جایزه دادن به عده ای اکتفا شود ، کارخاصی انجام نشده است . دراین خصوص هم به لطف خدا عده ای حرفه ای وجود دارند که درهرزمینه ای که فکرش را کنید در کمترازچند ساعت آثاری خلق می کنند و معمولا جوایزهم برای این همین عده است !

وی یاد آورشد : ازطرفی حالا که هرسال به یکی ازشخصیت های برجسته دینی اختصاص دارد لازم است مسئولان امرهرسال عملکرد سال گذشته را نقد و بررسی کنند تا در سایه این تحقیق ازحرکات شتابزده و سطحی و کم بازده جلوگیری شود .

این شاعرتصریح کرد : این که اشاره می شود که به بعد حماسی پیامبر(ص) پرداخته نشده ، حرف درستی است . در روایتی از قول حضرت امیر(ع) که خود درشجاعت نظیرنداشته اند ، با این مضمون نقل شده است که : " هرگاه فشار و جنگ برما زیاد می شد به پیامبر(ص) پناه می آوردیم ." این سخن ارزشمند بیانگراین است که حضرت رسول (ص) دربعد حماسی هم سرآمد بوده است ؛ اما نکته قابل توجه این است که همانگونه که به ابعاد حماسی این حضرت اشاره و پرداخته نشده ، به سایرابعاد وجودی ایشان هم پرداخته نشده  و در حد اشاره و گذرا بوده است . 

وی اضافه کرد : به عنوان نمونه لازم است به این موارد پرداخته شود : دوران نوجوانی و جوانی ، زندگی خانوادگی (همسرداری ، تربیت فرزند و ... ) عدالت محوری درجامعه ، شیوه مدیریت ، رنج ها و مشقت ها ، علم محوری ، شیوه مبارزه و رزم ، ساده زیستی ، شادی کردن ، لباس پوشیدن ، نحوه تبلیغ دین ، امر به معروف و نهی از منکر ، شیوه برخورد با مسائل و مشکلات ، آزادی و توجه به رای مردم و ...

گردآورنده کتاب شعر" فانوس های سنگی " با موضوع مقاومت مردم فلسطین اظهارداشت : برای خلق هراثری خصوصا چنین شخصیت برجسته ای که شخص اول اسلام است ، ابتدا باید " شناخت " لازم حاصل شود که آن هم لازمه اش مطالعه عمیق است ، چیزی که متاسفانه درشرایط فعلی به ندرت اتفاق می افتد .

عبدالرحیم سعیدی راد خاطرنشان کرد : جای تاسف دارد که اکثراشعاری که این روزها با موضوع پیامبر(ص) در مطبوعات درج می شود ، یا ازرسانه ها به گوش می رسد غالبا اشعاری برای رفع تکلیف است و آثارقابل تامل به ندرت دیده می شود . البته علل زیادی می توان برای این قضیه برشمرد که دردسترس نبودن منابع غنی ، مطالعه کم ، تلاش برای رساندن شعربه جشنواره ها و همایش های ادبی و ... ، برخی ازآنهاست .

 


نوشته شده در  دوشنبه 85/7/3ساعت  12:15 عصر  توسط عبدالرحیم سعیدی راد 
  نظرات دیگران()


لیست کل یادداشت های این وبلاگ
غزل - نامه
برای امام خمینی (ره)
دیدار شعرا با مقام معظم رهبری در سال 88
ادامه مجالهای کوتاه
[عناوین آرشیوشده]