سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اندیشه‌ی وحدت مورد نظر قرآن در ادبیات انقلاب اسلامی/10
عبدالرحیم سعیدی‌راد: ادبیات انقلاب محملی برای انتقال پیام اتحاد به جهان است

گروه ادب: ادبیات می‌تواند پیام انقلاب اسلامی را به همه‌ی کشورهای جهان اسلام منتقل کند و به تحقق اتحاد ملی و انسجام اسلامی ـ نه تنها در ایران بلکه در جهان اسلام ـ دامن بزند.

«عبدالرحیم سعیدی‌راد» شاعر در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا) با بیان این مطلب گفت: اگرچه انقلاب اسلامی ایران، یک انقلاب فرهنگی محسوب می‌شود اما نمی‌‌توان فقط ادبیات را دلیل وقوع این حماسه‌ی بزرگ تاریخی دانت؛ البته ادبیات همواره بستری مناسب برای بیان آرمان‌های انقلابی و دردهای رژیم گذشته بوده و نقش مؤثری را در ایجاد اتحاد در میان آحاد ملت بر عهده داشته است.

وی در توصیف ادبیات انقلاب تأکید کرد: ادبیات انقلاب دوشادوش مردم در سال 57 به خیابان‌ها آمد؛ گلوله خورد؛ پا به پای مردم شهید شد و به‌طور کلی در هیچ لحظه‌ای از مردم جدا نبود.

این شاعر ضمن ارزیابی جریان شعر پیش از انقلاب تأکید کرد: شعر پیش از انقلاب در بندها و مضامین خاصی سروده می‌شد و تنها در انحصار تعداد محدودی از شاعران بود اما با شروع انقلاب و گام نهادن جوانان در عرصه‌های ادبی، جریان شعر از این محدودیت‌ها آزاد شد تا جایی که امروز این جریان، عزت و سرافرازی انقلاب اسلامی را بیان می‌کند.

وی با اشاره به نام‌گذاری امسال به‌عنوان سال اتحاد ملی و انسجام اسلامی تأکید کرد: باید بدانیم که شعر، شاعر و نویسنده همواره نقش مؤثری را در اتحاد و انسجام برعهده داشته و اکنون نیز می‌تواند با توجه به نام‌گذاری امسال به‌عنوان سال اتحاد ملی و انسجم اسلامی،‌ این شعار را در جامعه تحقق بخشد.

وی ضمن ارزیابی جریان شعر امروز تصریح کرد: در سال‌های اخیر، تلاش‌های زیادی از سوی شاعران جوان صورت گرفته است تا تغییراتی در ساختار شعر انجام شود اما این طبع‌آزمایی چندان توفیق نداشته است همچنین ترانه‌سرایی نیز بسیار رواج داشته و شاعرانی از جمله «محمدعلی بهمنی»، «عبدالجبار کاکایی» و «علی معلم» آثار ارزشمندی در این حوزه خلق کرده‌اند.

این شاعر، ادبیات جنگ و دفاع مقدس را مکمل ادبیات انقلاب دانست و در پایان گفت: نمی‌توان گفت که ادبیات انقلاب با شروع جنگ تحمیلی مورد بی‌توجهی واقع شده است؛ چراکه ادبیات انقلاب با ادبیات دفاع مقدس به شکوفایی دست یافته و به کمال رسیده است.
نوشته شده در  شنبه 86/5/13ساعت  10:53 صبح  توسط عبدالرحیم سعیدی راد 
  نظرات دیگران()


لیست کل یادداشت های این وبلاگ
غزل - نامه
برای امام خمینی (ره)
دیدار شعرا با مقام معظم رهبری در سال 88
ادامه مجالهای کوتاه
[عناوین آرشیوشده]