سفارش تبلیغ
صبا ویژن

شنبه 11 آبان 1387 9:14:45     شماره‌ خبر :312327

«عبدالرحیم سعیدی‌راد» شاعر:
کنگره‌های شعر آیینی نیازمند ساماندهی هستند.

خبرگزاری ایکنا گروه ادب: کنگره‌های شعر آیینی باید ساماندهی شوند و یک نهاد متولی برگزاری این کنگره‌ها در سراسر کشور باشد.

«عبدالرحیم سعیدی‌راد» شاعر در گفت‌و‌گو با خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)، با بیان این مطلب گفت: کنگره‌های شعر آیینی می‌توانند یک دبیرخانه مرکزی داشته باشند و با نظم و برنامه‌ریزی، هر فصل در یک استان، شاهد برگزاری یک همایش شعر باشیم. کنگره‌های شعر آیینی باید حساب‌شده، کنترل‌شده و با هدف پیشبرد ادبیات برگزار شوند؛ چون همان‌گونه که در رشد تعدادی از شعرا مفید است، در به انزوا کشاندن عده‌ای دیگر نیز نقش دارد.

به اعتقاد این شاعر برگزاری همایش‌ و کنگره‌های شعر امری ضروری است و برای تقویت شعر و ادبیات مفید بوده و بهتر است همه استان‌ها حداقل سالی یک‌بار خصوصاً بین جوان‌ها یک همایش بزرگ استانی داشته باشند و درعین‌حال این ‌کنگره‌ها باید با هدف غنای ادبیات برگزار شود؛ پس باید ترتیبی بدهیم که دراین‌گونه‌ مراسم‌ها هم جوانان فرصت رشد و بالندگی بیابند و هم از پیشکسوت‌ها تجلیل شود.

سعیدی‌راد درباره نوع داوری در کنگره‌های شعر و داستان آیینی تصریح کرد: معمولاً عده‌ای که از برگزاری کنگره‌ها گله دارند و برخی از ناداوری‌ها و تبعیض‌ها شاکی هستند و انصافاً در بسیاری موارد حق هم با آن‌ها است؛ در داوری باید دقت شود که تعدادی نه باعنوان اول یا دوم، بلکه به‌عنوان برگزیده انتخاب شوند.

این شاعر و منتقد ادبی افزود: این همایش‌های ادبی باید همه‌ساله ارزشیابی شوند و واقعاً اگر همایشی ضعیف و کم‌محتوا برگزار ‌‌می‌شود، ادامه پیدا نکند، زیرا به‌هرحال هر همایش هزینه‌های گزافی دارد و اگر قرار باشد فقط عده‌ای خاص کار ارائه کنند و این هم فقط برای رفع تکلیف باشد، بهتر است برگزار نشود.

او گفت: برخی از کنگره‌های بزرگ و حتی بین‌المللی شعر با استقبال کم مخاطب روبه‌رو است که این موضوع باید به درستی بررسی شود.

شاعر مجموعه «فانوس‌های سنگی» با اظهار امیدواری درباره پیشرفت شاعران آیینی گفت: درباره شاعران آیینی خصوصاً در دو‌سه‌سال اخیر شاهد یک رشد خیلی خوب به ویژه در میان جوانان بودیم. البته این اتفاق و این جهش مبارک در حوزه نثر ادبی هم رخ داده؛ تا جایی‌که این جهش در بین شاعران خراسانی و قمی بیشتر از سایر استان‌ها نمود دارد.

او در پایان با توصیه به شاعران شعر رضوی درباره استفاده نکردن از تصاویر و واژگان کلیشه‌ای در شعر خود افزود: به هرحال اگرچه کمی دیر است، ولی باید این اتفاق در شعر آیینی رخ بدهد و همه شعرا به‌ویژه شعرای آیینی به آثار خود عمق بیشتری بدهند. در حقیقت شاعران باید از تصاویر کلیشه‌ای، تکراری و واژه‌هایی که نخ‌نما شده‌اند، فاصله گرفته و به مضامین تازه و بکر رو آورند.


نوشته شده در  شنبه 87/8/11ساعت  3:56 عصر  توسط عبدالرحیم سعیدی راد 
  نظرات دیگران()


لیست کل یادداشت های این وبلاگ
غزل - نامه
برای امام خمینی (ره)
دیدار شعرا با مقام معظم رهبری در سال 88
ادامه مجالهای کوتاه
[عناوین آرشیوشده]