سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اشعار جشنواره پسند زیبنده سال پیامبر اعظم (ص) نیست

عبدالرحیم سعیدی راد - شاعر گفت : حضرت رسول اکرم ( ص) شخصیت بسیار بزرگی است و نباید به راحتی از کنار نامش گذشت،لذا تبیین هر گونه اثری در خصوص ایشان باید فکورانه، عمیق و معرف همه ابعاد وجودی آن حضرت باشد .

این شاعرمعاصر در گفتگو با خبرنگار فرهنگ و ادب مهر ، با بیان این مطلب افزود : رسالت اهل قلم و ذوق درسالی که به نام حضرت رسول اکرم (ص) نامگذاری شده بسیار به جا و طبیعی است و باید به طور ویژه به این موضوع پرداخته شود .

ادامه مطلب...

نوشته شده در  دوشنبه 85/7/3ساعت  12:15 عصر  توسط عبدالرحیم سعیدی راد 
  نظرات دیگران()

قهرمانان دفاع مقدس اسطوره های کامل زمان ما هستند
عبدالرحیم سعیدی راد - شاعر ، گفت : ادبیات ملی که لازمه اصلی اش زبان فارسی است تا حد بسیار بالایی می تواند مبین اخلاق ، عقاید، باورها، شخصیت ها، آداب و رسوم ، آرزوها ، خردورزی ، خلاقیت اسلامی و ایرانی برای همه نسلها و مردم جهان باشد .


این شاعر معاصر در گفتگو با خبرنگار فرهنگ و ادب مهر ، با بیان این مطلب افزود : به طور قطع ادبیات ملی وجود دارد و کسی نمی تواند منکر آن باشد ، این ادبیات مشخصه هایی دارد و با شاخص هایی قابل اندازه گیری است که برخی از این شاخصه ها می تواند بیان کننده روح فرهنگ اصیل ایرانی  ، منعکس کننده باورها و سنت های این مرز و بوم ، اسطوره های ایرانی ، دارا بودن زبان فارسی و نداشتن زمان و مکان که مرزهای جغرافیایی را بشکند ، باشد .

عبدالرحیم سعیدی راد یاد آور شد : در قرون گذشته پرچم این ادبیات ملی بر دوش بزرگانی چون فردوسی، عطار، نظامی ، سعدی... بوده و در زمان معاصر - بدون اینکه نام کسی را ببرم - باید فرد فرد شاعران و نویسندگان ایرانی این بار امانت را به دوش بگیرند ، حفظ کنند و به نسلهای بعدی انتقال دهند .

وی تصریح کرد : اسطوره ها در قرون گذشته مشخص هستند و در این عصرهم باید این اسطوره ها ، به نسلهای بعدی شناسانده شوند ،  قهرمانان زیادی خصوصا در دوران دفاع مقدس داشتیم که هر کدام مشخصات کامل یک اسطوره را داشتند مانند : حاج همت، مهدی باکری، دکتر چمران، علم الهدی، فهمیده و ...

این شاعرکه به تازگی همراه با تعدادی از شاعران معاصر کشورمان ازهند و پاکستان بازگشته است ، یادآور شد : حدود  شصت سال است که در تبیین و معرفی ادبیات ملی کوتاهی می شود و در واقع علت گسترش نیافتن ادبیات ملی در جامعه کوتاهی دست اندکاران است، به هر حال شرایطی باید فراهم کرد تا پایه های این ادبیات محکم شود ، در بیرون از مرزهای کشور علاقمندان به فرهنگ وزبان فارسی تشنه ادبیات ما هستند و باشور و اشتیاق زبان فارسی را یادمی گیرند که بتوانند از اشعار حافظ و سعدی لذت و حظ وافر ببرند .

وی که یادداشت هایی  در ارتباط با سفر به هند و پاکستان در وبلاگ شخصی اش منتشر می کند ، اضافه کرد : در سفری که به همراه گروهی از شاعران به هند و پاکستان داشتیم متوجه شدیم که چقدر مشتاقان زبان وادب فارسی که همانا ادبیات ملی ماست زیادند واینها با چه مشقت هایی زبان فارسی را می آموزند تا بتوانند یک بیت شعر فارسی بگویند ... آنجا متوجه شدم که چقدر دست آنان خالی است و کتابهای ادبیات فارسی به مقدار بسیار ناچیز در اختیار دارند . این امر نشان می دهد که در معرض ادبیات معاصر - خصوصا- کوتاهی شده است.

سعیدی راد خاطر نشان کرد : متولیان امر باید با جدیت آثار با ارزش ملی ما را به زبانهای مختلف ترجمه کنند و در اختیار سایر ملل قرار دهند. همچنین در این سفر اخیر وزیر آموزش و پرورش ایالت سند پاکستان با افتخار اعلام کرد، پس از سی سال تدریس زبان فارسی در مدارس این ایالت از سر گرفته می شود. اعلام این تصمیم نشان دهنده شوق و اشتیاق آنها برای فراگیری فرهنگ وهویت ملی ایران است.

این شاعر یاد آور شد : یکی از اصلی ترین مراکزی که می تواند در تقویت و گسترش ادبیات ملی ما نقش آفرینی کند فرهنگستان زبان و ادب فارسی است و در واقع حفاظت و حراست از این ادبیات ملی بر عهده این فرهنگستان است. انتظار می رود نتایج تحقیقات و تلاش هایی که دراین زمینه در این فرهنگستان صورت می گیرد در اختیار عموم قرار گیرد. متاسفانه ایرادی که به این فرهنگستان وارد است این است به نظر می آید درهای تحقیق و بحث و نظر پیرامون زبان وادب فارسی فقط برای اعضای فرهنگستان باز و میسر است و از تجارب سایر محققان ادبی استفاده نمی شود و یا حداقل نمود بیرونی قضیه این گونه است.

وی ادامه داد :  سازمان فرهنگ وارتباطات یکی دیگر از دستگاه هایی است که می تواند در معرفی و گسترش ادبیات ملی برای سایر کشورها نقش مهمی ایفا کند. در سالهای اخیر در ترجمه متون کهن فارسی تلاش هایی زیادی صورت گرفته ولی در معرفی و شناساندن ادبیات معاصر کوتاهی شده و قدم های کوتاهی در این زمینه برداشته شده است.

مهندس عبدالرحیم سعیدی راد در پایان گفتگو با مهر ، گفت : صدا و سیما نیز می تواند معرف بسیار خوبی برای ادبیات ملی باشد و از نقش مهمی که این سازمان ملی می تواند انجام دهد نباید غافل بود . زیرا با تولید انواع برنامه های رادیویی و تلویزیونی، خصوصا در بخش برون مرزی ، می توان ادبیات ملی ایران را به جهانیان عرضه کرد .


نوشته شده در  چهارشنبه 85/4/21ساعت  2:49 عصر  توسط عبدالرحیم سعیدی راد 
  نظرات دیگران()

گروه ادب: ارایه‌ی روح قرآن مجید در شعر، از اشاره‌ی مستقیم به آیات و الفاظ قرآنی مهم‌تر و تأثیرگذارتر است.

«عبدالرحیم سعیدی‌راد» شاعر در گفت‌‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا) با بیان این مطلب گفت: شاید این‌گونه به نظر برسد که شعر سپید بهتر بتواند بار امانت بهره‌وری از آیات قرآن را بر دوش بکشد اما به نظر من شعر کلاسیک هم همین نقش را می‌تواند ایفا کند، مهم آن است که شاعر تا چه اندازه روح موضوعات قرآنی را درک کرده باشد و بتواند آن‌را به خواننده ارائه دهد

وی درباره‌ی دلایل عدم توجه شاعران معاصر به ایات قرآن اظهار کرد: اشاره و ارجاع به آیات و احادیث در ادبیات معاصر به دو دلیل بسیار کم شده است: نخست این که شاعر معاصر آشنایی کمی با قرآن مجید دارد و همین آشنایی اندک، باعث می‌شود تا در آثار بسیاری از شاعران هیچ‌ نمودی از روح قرآن نبینیم و دیگر آن که مخاطب اشعار قرآنی اندک است؛ یعنی مطالعه‌ی اشعاری که به آیات و احادیث اشاره دارند از سوی مخاطبی که خود ارتباطی با متون دینی ندارد، نمی‌تواند لذت‌بخش باشد.

 نمودآیات‌قرآن‌درشعرکلاسیک‌ومعاصر
در بهره‌مندی از الفاظ و مضامین قرآنی، تفاوتی میان شعر کلاسیک و نو وجود ندارد؛ نمونه‌های زیبای فراوانی، چه در شعرقدما و چه در شعر معاصر وجود دارد که آیات و احادیث نمود بسیار زیبایی در آن‌ها دارد.

سعیدی‌راد اضافه کرد: تأثیرپذیری از قرآن مجید آن‌گونه که در اشعار شاعران کلاسیک از جمله حافظ و مولانا وجود داشت، در شعر معاصر دیده نمی‌شود؛ حافظ، خود حافظ قرآن بوده و اشارات فراوانی به قرآن دارد و البته بیش‌تر از روح قرآن بهره جسته است؛ در مثنوی مولوی نیز به صورت مستقیم و غیرمستقیم به حدود 4500 آیه‌ی قرآن اشاره شده است اما در شعر معاصر چنین نمونه‌هایی را نمی‌توان یافت.

خالق مجموعه شعر «فانوس‌های سنگی» ادامه داد: البته در شعر معاصر هم به‌ویژه در شاعران نسل اول انقلاب، نمونه‌های چشم‌گیری دیده می‌شود؛ به عنوان مثال آقای موسوی گرمارودی در شعر مذهبی بسیار فعال ظاهر شده است و در اشعارش عبارات قرآنی دیده ‌می‌شود؛ زنده یاد سید حسن حسینی و قیصر امین‌پور نیز از آن دسته شاعرانی هستند که در اشعارشان اشاراتی به الفاظ و مضامین قرآنی دیده می‌شود و البته در این میان از نام بزرگ استاد شفیعی کدکنی نیز نمی‌توان به سادگی گذشت.

شعر کلاسیک و نو؛ بهره‌مند از مضامین قرآنی

سعیدی‌راد درباره‌ی بیان مفاهیم قرآنی در شعر کلاسیک و نو گفت: در بهره‌مندی از الفاظ و مضامین قرآنی، تفاوتی میان شعر کلاسیک و نو وجود ندارد؛ نمونه‌های زیبای فراوانی، چه در شعرقدما و چه در شعر معاصر وجود دارد که آیات و احادیث نمود بسیار زیبایی در آن‌ها دارد. در شعر نو، سهراب سپهری، طاهره صفارزاده، سیدعلی موسوی گرمارودی، علیرضا فزوه و قیصر امین‌پور بیش‌ترین بهره‌ها را از آیات قرآن برده‌اند.

 اشعار عاشورایی؛ ضد شعارهای دینی
اشعاری درباره‌ی عاشورا از تریبون‌های مختلف خوانده می‌شود که بعضاً ضد شعائر دینی هستند اما اگر کمیته‌ها و کارگاه‌های بررسی شعر آیینی وجود داشته باشد و این اشعار از کانال آن‌ها اجازه‌ی پخش بیابند خدمت بزرگی به این حوزه‌ی ادبی شده است.

عبدالرحیم سعیدی‌راد، در بخش دیگری از این گفت‌وگو، در خصوص شعر آیینی امروز ایران گفت: شعر آیینی امروز به واقعیات تاریخی نزدیک است اما آن‌چه که در این‌باره باید گفته شود این است که شعر آیینی به دلیل «مقدس» بودن مورد نقد جدی قرار نگرفته است و باید جلسات نقد و بررسی ویژه‌ی اشعار آیینی برگزار شود و این مقوله از جنبه‌های مختلف مورد ارزیابی و نقد و بررسی جدی قرار گیرد، باید توجه داشت که نمی‌توان به بهانه‌ی شعر، هر مضمونی را به خورد مخاطب داد.

وی افزود: اشعاری درباره‌ی عاشورا از تریبون‌های مختلف خوانده می‌شود که بعضاً ضد شعائر دینی هستند اما اگر کمیته‌ها و کارگاه‌های بررسی شعر آیینی وجود داشته باشد و این اشعار از کانال‌آنها اجازه‌ی پخش بیابند خدمت بزرگی به این حوزه‌ی ادبی شده است.

 


نوشته شده در  دوشنبه 85/4/19ساعت  11:55 صبح  توسط عبدالرحیم سعیدی راد 
  نظرات دیگران()

خبرگزاری مهر - گروه فرهنگ و ادب : یک سال و اندی از درگذشت حسین منزوی - غزلسرای معاصر می گذرد ، آنچه می خوانید بیان خاطره ای از این شاعر است که توسط عبدالرحیم سعیدی راد - شاعر و منتقد ادبیات ، در اختیار مهر قرار داده شده و از نظر می گذرد :


سال 1382 بود ...
به خاطر می آورم که برای زنده یاد حسین منزوی در یکی از فرهنگسراهای تهران ، یک مراسم گرامیداشت و تجلیل تدارک دیده بودند و به همین دلیل ، شاعران جوان و مدعوین نسبتا فراوانی به سالن اجتماعات این فرهنگسرا مراجعه کرده بودند تا در مراسم گرامیداشت حسین منزوی شرکت کنند .

اما آن شب ، آقای منزوی - به اشتباه - به فرهنگسرای دیگری مراجعه کرده بود ... همین موضوع ، او را با تاخیر قابل توجهی به جمع رساند و می توان گفت که استاد موفق شد در نیم ساعت پایانی مراسم حاضر شود .

تا قبل از حضور ایشان ، همه کسانی که آنجا با بهانه گرامیداشت منزوی گرد آمده بودند ، غزلهای عاشقانه خود را خواندند ، در همه آثاری که آن شب خوانده شد ، رنگ و بوی " عشق زمینی " وجود داشت ، اما وقتی آقای منزوی پشت تریبون قرار گرفت ، با همان صدای گرفته که حکایت از درد و بیماری وی داشت ، غزلی بسیار زیبا و دلنشین در خصوص مظلومیت حضرت فاطمه زهرا ( س ) خواند ... به طوری که حاضران از شدت تعجب ، در لاک خود فرو رفتند .
بعد از شعرخوانی حسین منزوی ، همه اذعان می کردند که " استاد " عاقبت بخیر شد ! و این مراسم - شاید - یکی از آخرین ضیافت های ادبی بود که زنده یاد منزوی را ملاقات کردم . 


نوشته شده در  سه شنبه 84/3/10ساعت  6:57 عصر  توسط عبدالرحیم سعیدی راد 
  نظرات دیگران()


لیست کل یادداشت های این وبلاگ
غزل - نامه
برای امام خمینی (ره)
دیدار شعرا با مقام معظم رهبری در سال 88
ادامه مجالهای کوتاه
[عناوین آرشیوشده]