شنبه 11 آبان 1387 9:14:45 شماره خبر :312327
«عبدالرحیم سعیدیراد» شاعر:
کنگرههای شعر آیینی نیازمند ساماندهی هستند.
خبرگزاری ایکنا گروه ادب: کنگرههای شعر آیینی باید ساماندهی شوند و یک نهاد متولی برگزاری این کنگرهها در سراسر کشور باشد.
«عبدالرحیم سعیدیراد» شاعر در گفتوگو با خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)، با بیان این مطلب گفت: کنگرههای شعر آیینی میتوانند یک دبیرخانه مرکزی داشته باشند و با نظم و برنامهریزی، هر فصل در یک استان، شاهد برگزاری یک همایش شعر باشیم. کنگرههای شعر آیینی باید حسابشده، کنترلشده و با هدف پیشبرد ادبیات برگزار شوند؛ چون همانگونه که در رشد تعدادی از شعرا مفید است، در به انزوا کشاندن عدهای دیگر نیز نقش دارد.
به اعتقاد این شاعر برگزاری همایش و کنگرههای شعر امری ضروری است و برای تقویت شعر و ادبیات مفید بوده و بهتر است همه استانها حداقل سالی یکبار خصوصاً بین جوانها یک همایش بزرگ استانی داشته باشند و درعینحال این کنگرهها باید با هدف غنای ادبیات برگزار شود؛ پس باید ترتیبی بدهیم که دراینگونه مراسمها هم جوانان فرصت رشد و بالندگی بیابند و هم از پیشکسوتها تجلیل شود.
سعیدیراد درباره نوع داوری در کنگرههای شعر و داستان آیینی تصریح کرد: معمولاً عدهای که از برگزاری کنگرهها گله دارند و برخی از ناداوریها و تبعیضها شاکی هستند و انصافاً در بسیاری موارد حق هم با آنها است؛ در داوری باید دقت شود که تعدادی نه باعنوان اول یا دوم، بلکه بهعنوان برگزیده انتخاب شوند.
این شاعر و منتقد ادبی افزود: این همایشهای ادبی باید همهساله ارزشیابی شوند و واقعاً اگر همایشی ضعیف و کممحتوا برگزار میشود، ادامه پیدا نکند، زیرا بههرحال هر همایش هزینههای گزافی دارد و اگر قرار باشد فقط عدهای خاص کار ارائه کنند و این هم فقط برای رفع تکلیف باشد، بهتر است برگزار نشود.
او گفت: برخی از کنگرههای بزرگ و حتی بینالمللی شعر با استقبال کم مخاطب روبهرو است که این موضوع باید به درستی بررسی شود.
شاعر مجموعه «فانوسهای سنگی» با اظهار امیدواری درباره پیشرفت شاعران آیینی گفت: درباره شاعران آیینی خصوصاً در دوسهسال اخیر شاهد یک رشد خیلی خوب به ویژه در میان جوانان بودیم. البته این اتفاق و این جهش مبارک در حوزه نثر ادبی هم رخ داده؛ تا جاییکه این جهش در بین شاعران خراسانی و قمی بیشتر از سایر استانها نمود دارد.
او در پایان با توصیه به شاعران شعر رضوی درباره استفاده نکردن از تصاویر و واژگان کلیشهای در شعر خود افزود: به هرحال اگرچه کمی دیر است، ولی باید این اتفاق در شعر آیینی رخ بدهد و همه شعرا بهویژه شعرای آیینی به آثار خود عمق بیشتری بدهند. در حقیقت شاعران باید از تصاویر کلیشهای، تکراری و واژههایی که نخنما شدهاند، فاصله گرفته و به مضامین تازه و بکر رو آورند.
نوشته شده در شنبه 87/8/11ساعت 3:56 عصر  توسط عبدالرحیم سعیدی راد
نظرات دیگران()
نوشته شده در شنبه 87/8/11ساعت 8:36 صبح  توسط عبدالرحیم سعیدی راد
نظرات دیگران()
سعیدی راد : "امین پور" پلی میان شعر معاصر و ادبیات کلاسیک بود
یک شاعرو محقق ادبی ، گفت: "قیصر امین پور" را در یک بعد ، می توان پلی میان شعر معاصر و ادبیات کلاسیک دانشگاهی دید ، اصلی که متأسفانه جامعه دانشگاهی ما کمتر به آن بها می دهد.
"عبدالرحیم سعیدی راد" روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، گفت : استادان دانشگاهی ، کمتر به شعر و شاعران بعد از انقلاب به عنوان یک هویت مستقل نگاه می کنند و قیصرامین پور توانسته بود این سد را بشکند.
سعیدی راد با اشاره به اینکه شعر امین پور، از یک سو مورد توجه جامعه دانشگاهی بود و از سوی دیگر ، تدریس وی در دانشگاه ، خبراز توانمندی این شاعردر دو عرصه را می داد ، اظهار داشت: این شاعر فقید موفق شد "شعر انقلاب" را وارد دروس دانشگاهی کند.
به گفته وی، قیصر امین پور یکی از شاعران متعهد انقلاب است که بیشترین تأثیر را بر شاعران، مخاطبان و علاقمندان ادبیات داشته است.
سراینده "بعد از باران"، تصریح کرد: نوآوری و پیشتاز بودن در عرصه های نو، از ویژگی های قیصر و اشعار اوست.
این شاعر معاصر، با بیان اینکه این شاعر نامی ، در شعرهای آیینی خود بیشترین تلاش را داشته است، ادامه داد: او از عناصری همچون عشق، حماسه، سوگ و عرفان بهره گرفته و در این خصوص او را می شود بر قله شعر آیینی دید.
سعیدی راد به اینکه قیصر، در مقابل اتفاقات پیرامون خود بی تفاوت نبود، اشاره کرد و گفت: در واقع او شاعری مردمی بود که هر جا مردم حضور داشتند او هم حاضر بود از این رو می بینیم که در دوران دفاع مقدس اشعار زیبای او پا به پای او و سنگر به سنگر می گشت.
او به ذکر خاطره ای از امین پور پرداخت و گفت: من به خوبی به یاد دارم در سال 1360 در دزفول و بر سر خرابه های ناشی از اصابت موشک، شعر ماندگار "شعری برای جنگ" را خواند و مردم با واژه های پردرد او اشک ریختند.
این شاعرمعاصر،افزود: امین پور درهمه قالب های شعری موفق بود و ظرفیت های بالای قالب را و به خصوص قالب های غزل و شعر نیمایی را بر همگان عرضه داشت.
وی، از دیگر ویژگی های قیصر را پرورش و تربیت شعرای جوان، دانست و اظهار داشت: او با حوصله و سعه صدر به شعر شعرای جوان گوش می کرد و شاعران با استعداد را شناسایی و در تربیت آنها بر آینده شعر تلاش می کرد.
سعیدی راد، ادامه داد: این شاعر فقید همیشه به گرمی از جوانان استقبال می کرد، هر کس یک جلسه با او محشور می شد، مرید درس و اخلاق و منش بزرگوارانه او می شد.
نویسنده رمان، "مردی با سه مزار" (خاطرات روحانی شهید قنوتی) 1386، با توضیح اینکه هر جا خلا و کمبودی احساس می شد، حضور قیصر در آنجا حتمی بود، یادآور شد: به عنوان نمونه در سال هایی که شعر کودک و نوجوان مسیر مشخصی نداشت و کارهای ارزنده ای در این حوزه یا نبود و یا به ندرت یافت می شد؛ وارد شد و به خلق اثر پرداخت.
وی، افزود: آنچنان زیبا و ماندگار وارد این عرصه شد که بسیاری او را شاعر کودک و نوجوان می دانند و برگزیده شعر کودک و نوجوان 20 سال انقلاب اسلامی شد و تندیس طلایی این بخش را به خود اختصاص داد.
سعیدی راد، با اشاره به اینکه قیصر شاعر کنگره ها و جشنواره ها نبود و به ندرت در این محافل شرکت می کرد، گفت: بارها، بدون حضور او در کنگره ای، شعرهایش برگزیده می شد و او برای دریافت لوح و جایزه اش حاضر نمی شد، بارها جایزه اش را نگرفت و اگر گرفت به خانواده های نیازمند تقدیم می کرد.
عبدالرحیم سعیدی راد متولد 1346 دزفول است و تحصیلات خود را تا مقطع فوق لیسانس ادامه داده است.
وی به دلیل علاقه شخصیاش به حوزه ادبی، آثار متعددی در حوزه شعر و ادبیات دارد که از جمله آثار وی میتوان به "گردان شهر آیینه" (خاطرات یکی از آزادگان)، "گزیده ادبیات معاصرمعاصر شماره77" (مجموعه شعر)، "فانوسهای سنگی" (گردآوری شعر فلسطین) و "من راضیم به این همه دوری" (مجموعه شعر)، اشاره کرد.
سعیدی راد تاکنون سوابق و مسئولیت های متعددی در حوزه ادبی داشته است از جمله مسئول صفحه ادب مقاومت روزنامه اطلاعات (80-75)، نویسنده، گزارشگر و تهیه کننده برنامههای ادبی رادیو خوزستان (74-70)، مسئول انجمن شعر حوزه هنری خوزستان (74-71)، سردبیر مجله خبری دانشگاه شهید چمران اهواز (75-74).
او در حال حاضر در معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور، مشغول به کار است.
"بعد از باران" (اشعار زنده یاد باران بور) 1376، "بر بلندای عشق" (خاطرات شهید بلندیان) 1377 و "زخم های خورشید" (خاطرات جنگ) 1379، برخی ازآثار او هستند.
انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر 202121
نوشته شده در سه شنبه 87/8/7ساعت 12:2 عصر  توسط عبدالرحیم سعیدی راد
نظرات دیگران()
نوشته شده در دوشنبه 87/7/29ساعت 5:15 عصر  توسط عبدالرحیم سعیدی راد
نظرات دیگران()
36
اسمش را میپرسم
ـ باران
چتری از لای انگشتانم میروید!
37
موریانههای عشق
چارچوب دلم را
میخورند؛
من، امّا
آسودهتر از همیشه
نگاهم را
به ماه سپردهام!
38
پنجرة نگاهت را
باز کن!
آفتاب دمیده است ...
39
چقدر
به عشق میماند
باغ نگاهت ؛
وقتی که
از بهار چشمانت
عبور میکنم.
40
هفتاد و دو ماه
و یک خورشید،
ـ افتاده بر زمین داغ ـ
آه... این چه منظومهایست؟
( بخشهای قبل در قسمت آرشیو مجالهای کوتاه قرار دارند)
نوشته شده در چهارشنبه 87/7/24ساعت 8:13 صبح  توسط عبدالرحیم سعیدی راد
نظرات دیگران()
نوشته شده در شنبه 87/7/13ساعت 9:39 صبح  توسط عبدالرحیم سعیدی راد
نظرات دیگران()